Zo word je een échte copywriter!
Als copywriter schrijf je over van alles en nog wat. Door de diversiteit aan onderwerpen verbreedt je niet alleen je algemene kennis, maar leer je ook omgaan met verschillende schrijfstijlen. Daarbij is een tikkeltje creativiteit mooi meegenomen. Overweeg je om zelf teksten te gaan schrijven? Volg dan deze 5 gouden copywriting tips!
#1 Speel in op de klant
Bijna ieder bedrijf heet het tegenwoordig: een social media pagina. Op deze pagina kunnen duizenden mensen je volgen en positieve reacties te geven, maar het is ook een groot platform om klachten te ontvangen. Naast de social media pagina's zijn er nog tal van andere manieren om de wensen en behoeften te achterhalen. Maak gebruik van deze reviews, zodat je de tekst hier op kunt aanpassen.
#2 Taalgebruik
Naast dat een correcte spelling erg belangrijk is, is het juiste taalgebruik ook aanmerkelijk. Pas daarom het taalgebruik op de website altijd aan aan de doelgroep. Als spelling niet je sterkste kant is, laat het dan altijd nog eens nachecken. Zo voorkom je onnodige fouten!
#3 Gebruik een goede titel
'Een goed begin is het halve werk'! Een titel is een essentieel element bij een tekst. Met deze vetgedrukte zin, kun je namelijk de lezer nieuwsgierig maken. Stel bijvoorbeeld een vraag of maak het spannend. Zorg dat de lezer getriggerd wordt om de rest van de tekst te lezen. Houdt het tijdens de tekst extra spannend met vetgedrukte kopregels. Deze springen namelijk direct in het oog!
#4 De lay-out
Hoewel veel bedrijven voor lange lappen tekst kiezen, is het tegendeel bewezen: 'less is more'. Natuurlijk is veel tekst op je website niet fout, maar houdt het overzichtelijk. Maak lijstjes, zoals bijvoorbeeld '5 copywriting tips'! Bovendien leest het prettiger wanneer je cijfers gebruikt en grote alinea's zijn opgedeeld in kleinere stukken. Gebruik verder geen onnodige afleidingen en rare lettertypes. Daarnaast worden afbeeldingen in de tekst wel gewaardeerd.
#5 Ben uniek
Er is natuurlijk onwijs veel concurrentie op het online platform, daarom is het belangrijk om uniek te zijn. Schrijf niet over alles en nog wat, maar blijf bij je Unique Selling Point. Zo zijn er bijvoorbeeld talloze websites over reizen. Om je hiervan te onderscheiden kun je een kleine doelgroep aanspreken. Bijvoorbeeld: reizen met singles. Ook hiervan kun je weer een kleinere doelgroep aanspreken: Singlereizen alleen voor vrouwen. Wanneer je je hier meer gaat verdiepen in doelgroepen, kun je de teksten uitstekend afstemmen op de lezers.
Terug naar overzicht